Kontorsmöbler och ergonomi

”Ergonomi är läran om hur arbetsredskap och arbetsmiljö påverkar människan. Ergonomi betyder läran om anpassning av arbete och miljö till människans behov och förutsättningar.” Definition från Wikipedia. 

 

När man arbetar på kontor sitter man oftast på en kontorsstol placerad bakom ett skrivbord med en datorskärm framför sig. I längden är detta slitsamt för kroppen ifall man sitter i en felaktig position. För att undvika att ens arbetsredskap och arbetsmiljö har en negativ påverkan är det en god idé att se till att dina kontorsmöbler är ergonomiskt utformade. Kontorsstolen ska kunna justera för att ge bästa möjliga stöd och avlastning, i synnerhet för nedre delen av ryggen.   

Bortse inte från skrivbordets betydelse

Även skrivbordet bör tas hänsyn till. Det är en central arbetsyta på ett kontor som ska vara stort nog för både dator och papper samt diverse annat kontorsmaterial. Vidare måste ett skrivbord vara höj- och sänkbart. Det faller inom kategorin ergonomi och som ni nu vet är det mycket viktigt! Fokus på funktion och form spelar också stor roll i processen att skapa en fungerande och trivsam arbetsplats. Ingen vill gå till ett stelt och trist kontor. Nu är förstås skrivbordet bara en mindre kugge i maskineriet, men varje detalj är av vikt. 

Resultat

Resultatet av att känna till ergonomi och veta hur man ska agera på kontoret för att undvika förslitningsskador är enbart positivt. Anställda både mår och trivs bättre. Medan det är lönsamt för dig som är arbetsgivare eftersom sjukfrånvaron kan reduceras, vilket i det långa loppet sparar dig mer pengar än kostnaden för att investera i ett helt ergonomiskt kontor. 

6 nov 2016